Auteur: Ingrid Molein Eef Rombaut, co-auteur: Tine van Severen
Paperback | 2020 | 360 pagina’s
Paperback | 2020 | 360 pagina’s
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. Om de communicatie tussen overheid, onderwijsnetten, leerkrachten en leerlingen optimaal af te stemmen, werd ervoor gekozen om de eindtermen en leerplannen uit te schrijven op basis van de herziene taxonomie van Bloom, door Krathwohl & Anderson.
De herziene taxonomie van Bloom analyseert in zes delen hoe je als leerkracht lessen kan ontwerpen zodat je leerlingen eindtermen en leerplandoelen kunnen bereiken. De originele editie van De taxonomie van Bloom in de klas werd in deze nieuwe versie aangevuld met twee domeinen: het affectieve en het psychomotorische domein.
De herziene taxonomie van Bloom analyseert in zes delen hoe je als leerkracht lessen kan ontwerpen zodat je leerlingen eindtermen en leerplandoelen kunnen bereiken. De originele editie van De taxonomie van Bloom in de klas werd in deze nieuwe versie aangevuld met twee domeinen: het affectieve en het psychomotorische domein.
Deel 1 De herziene taxonomie van Bloom, wat betekent dat?
Op basis van de herziene taxonomie zijn eindtermen en leerplandoelen operationeel en evalueerbaar geformuleerd. Het is belangrijk de verschillende onderdelen van de taxonomie te leren kennen en de samenhang ertussen te begrijpen.
Op basis van de herziene taxonomie zijn eindtermen en leerplandoelen operationeel en evalueerbaar geformuleerd. Het is belangrijk de verschillende onderdelen van de taxonomie te leren kennen en de samenhang ertussen te begrijpen.
Deel 2 Het cognitieve domein
Zowel de cognitieve processen als de soorten kennis van het cognitieve domein komen grondig aan bod.
Zowel de cognitieve processen als de soorten kennis van het cognitieve domein komen grondig aan bod.
Deel 3 Het affectieve domein
In dit deel wordt duidelijk waarom affectieve doelen niet te evalueren maar na te streven zijn.
In dit deel wordt duidelijk waarom affectieve doelen niet te evalueren maar na te streven zijn.
Deel 4 Het psychomotorische domein
Het psychomotorische domein is gebaseerd op de coördinatie en ontwikkeling die nodig zijn bij de uitvoering van vaardigheden, handelingen en bewegingen.
Het psychomotorische domein is gebaseerd op de coördinatie en ontwikkeling die nodig zijn bij de uitvoering van vaardigheden, handelingen en bewegingen.
Deel 5 Het lesontwerp met de taxonomie
In deel 5 vind je praktische voorbeelden en didactische tips om op een kwaliteitsvolle manier lessen te kunnen ontwerpen in functie van de leer, instructie-, evaluatieen afstemmingsvraag.
In deel 5 vind je praktische voorbeelden en didactische tips om op een kwaliteitsvolle manier lessen te kunnen ontwerpen in functie van de leer, instructie-, evaluatieen afstemmingsvraag.
Deel 6 Eindtermen en leerplannen: waarom dit kader gebruiken?
Wat houdt de onderwijshervorming in? Hoe en waarom kwam ze tot stand?
Dit boek is een onmisbare inspiratiegids, een aanrader voor iedereen die met de nieuwe eindtermen en leerplannen aan de slag gaat.
Wat houdt de onderwijshervorming in? Hoe en waarom kwam ze tot stand?
Dit boek is een onmisbare inspiratiegids, een aanrader voor iedereen die met de nieuwe eindtermen en leerplannen aan de slag gaat.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.